nuffnang

Rabu, 2 Julai 2014

DAPUR MAMA DIERA : RESEPI DADIH SEDAP SENANG GILER! LETAK NATA DE COCO PULAK TU..


Salam bertemu kite dalam rancangan Dapur Mama Dira!! hahaha poyo.. Harini kengkonon nak cerita la care nak buat dadih ni.. aku kan sekarang bangse pemalas sungguh nak masak-masak sekarang.. bukan malas masak sebenarnya, tapi malas nak membasuh lepas abis masak.. kan best kalau ade bibik, " Bibik awak potong2 ni, kejap lagi saya masak" " Bibik, awak basuh kuali ni saya dah abis masak. " haa gitu berangan fiza ni..

Ok nak jadi ke cerita dadih ni sebab office aku ade buat jamuan raya, so staff-staff kene la sponsor mane-mane nak.. laki aku suruh buat dadih, aku kate malas.. dah sampai hari last before jamuan raye tu, gi la aku tengok serbuk dadih tu kat terus maju.. Senang amat le rupenye nak membuat dadih tu.. Anak aku reti... hahahaha..

Ok start dengan resepi k..

Bahan-bahan yang kita perlukan hanyalah :

1 paket serbuk dadih (ikut suka hati awak la nak perisa apa)
Aku guna brand ni sebab ni je yang ade kat Terus Maju tu.. Ok jugak, masa aku gi ade perisa mango, strawberry, yam, lychee and vanila..

1 tin susu cair
100 gram gula (aku main agak letak 1 senduk, tak kose aku nak timbang-timbang, macam la ade penimbang kan)
secubit garam (tapi aku lupe letak)
3000ml air
Setengah balang Nata De Coco (untuk lebih poyo)

Cara-cara membuatnya :

  1. Baca Bismillah, niat dalam hati agar sedaplah dadih ni Ya Allah, aku nak hidang kat orang.. hehehe
  2. Tuang air dalam periuk, masukkan susu car, gula and garam.. Kacau sampai mendidih..
  3. Dah memdidih tutup air, eh tutup api..
  4. Masukkan serbuk dadih tu... kacau-kacau lagi...
  5. Masukkan dalam bekas kecik-kecik (korang nak masuk bekas besar pun tak berdosa)
  6. Letak la Nata De Coco... Biarkan sekejap sampai sejuk sikit..
  7. Lepas sejuk sikit tu, masukkan la dalam peti ais bawah...
  8. Dah keras boleh makan dengan gembiranya... Alhamdulillah...
    Aku buat 2 perisa, Mango and Strawberry.. Sedappppp... hahahaha.. Alfafa tu pun untuk di jual ye :)
Masa dekat office Alhamdulillah laku dadih aku, risau aku kalau orang tak makan nanti sape pulak nak habiskan... Lepastu terdetik la di hati nak buat bisness, Inshaallah Isnin start la aku jadi tauke dadih.. Amin..

So siapa-siapa nak order dadih area penang ni, boleh contact aku 012-981 0656 :)
Dadih biasa RM1.20
Dadih with Nata De Coco RM1.40
Minimun order 50pcs harga jatuh RM50 sahaja ( terhad untuk Dadih biasa)

Bisness Shaklee still berjalan macam biasa, just aku tak sempat nak post je.. nanti ade mase lebih aku post ye.. :)

Tiada ulasan: