nuffnang

Sabtu, 8 Mac 2014

Betul ke produk Shaklee tak halal?

Baru-baru ni dok kecoh sorang pengguna ni kata produk Shaklee iaitu Omega dan Lecithin, tak halal sebab kapsul tersebut sumber dari "bovine..." Siap dok amik gambar yg dia buangnya Omega dan Lecithin tue.. Haish banyak sungguh duit dia yer.. Kalau tak tahu apa-apa jangan la cepat melatah, buat kajian dan tanya orang yang lebih arif seperti KKM atau JAKIM.. Tak perlulah nak provoke kat fb sampai buang kat dalam tong sampah tu..


Mulalah ramai dok pm saya tanya halal ke produk Shaklee ni???

Oklah kat sini saya nak share tentang isu HALAL tu... Semestinya saya sebagai pembeli dan peniaga saya akan menggunakan produk yg HALAL dan semestinya yang diiktiraf.
Produk Shaklee tidak ada kaitan dengan ekstrak babi atau seumpamanya. Kapsul yg digunakan adalah dari "bovine" gelatin yg halal. Bovine adalah lembu. Kilang di sana juga telah mengasingkan penghasilan produk khusus untuk Malaysia, yg mana lembu-lembu disembelih cara Islam. Ada wakil pengedar dari Malaysia sendiri pergi untuk melihat sendiri proses tersebut. Jika anda ingin membeli vitamin yg berbentuk kapsul or softgel,pastikan kapsul yg digunakan adalah Bovine gelatin dan bukannya PORCINE gelatin.

Sila bertanya kalau tak tahu, jangan terlebih bijak untuk buat andaian sendiri

Untuk pengetahuan uols,
- BOVINE (lembu)
- PORCINE (babi/khinzir)
- HUMAN (manusia)
- AVIAN (burung)
- CAUSIAN (kerbau)
Hah cer uols check kat JAKIM mesti korang terkejut kan sebab JAKIM reply balik "Tiada dalam senarai"... For sure korang mengelabah kan... Choppp semak dan jgn mengelabah... gi tanya pakcik GOOGLE... nia kalau kes MALAS nak google mmg terus buat andaian jer lah kan...
Kredit Picture : permatacintaku.blogspot.com
Memang kalau semak ianya TIDAK AKAN ADA dalam senarai halal dari portal halal Malaysia kerana Shaklee bukan produk dari Malaysia. Ianya produk dari USA dan di sana badan yang bertanggungjawab untuk berikan sijil halal adalah Islamic Services of America (ISA). Mari baca lagi penerangan lanjut.
Kalau di Malaysia kita ada JAKIM yang mengeluakan logo dan status halal, di USA pula ada beberapa badan yang bertindak seperti JAKIM.  Antaranya ialah Islamic Services of America (ISA).  Kelulusan Halal untuk produk shaklee adalah dari ISA. Untuk pengetahuan anda, badan ISA ini DIIKTIRAF oleh JAKIM!  
Setiap tahun pihak Shaklee (M) akan upload Sijil Halal dari ISA ini di website Shaklee (M). Biasanya sijil Halal ini akan di upload setiap bulan FEBRUARI. Dan, expiry date ialah 31 December tahun tersebut!
 

KENAPA SHAKLEE TIADA HALAL JAKIM ATAU LOGO HALAL JAKIM?


Untuk makluman, produk shaklee adalah daripada USA. Maka di USA telah ada badan halal mereka sendiri di sana iaitu Islamic Services of America. Dan ISA lah yang bertanggungjawab berikan sijil halal pada produk untuk pasaran Islam di sana. Tidak perlulah JAKIM ke sana untuk membuat perkara yang sama.

JAKIM akan keluarkan sijil halal untuk PRODUK YANG DIKELUARKAN DI MALAYSIA. Jadi tiada masalah walaupun ISA yang keluarkan sijil halal kerana ISA telah pun diiktiraf oleh JAKIM. Boleh semak senarai badan halal luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM di sini:
semak di link ini, muka surat 18:


http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/senarai-badan-islam-yang-diiktiraf

 
 
 
status halal shaklee
Kredit Picture : permatacintaku.blogspot.com


Ibaratkan kalau kita di Malaysia ni ada sijil SPM (sijil pelajaran Malaysia), takkan dekat USA pun ada sijil yang sama jugak:)

Maka tiada ragu-ragu lagi bab halal ni ye. Untuk senarai produk shaklee ia memang telah mendapat status halal dari ISA dan ini adalah certificate yang menyokongnya. 
Untuk lebih nampak jelas, boleh ke link ini:

http://www.shaklee.com.my/img/content/Image2368284.pdf


 
 
shaklee haram ke halal
Kredit Picture : permatacintaku.blogspot.com


Jika merujuk kepada website ISA juga ada dinyatakan demikian. Tengok mereka juga ada menyebut JAKIM juga mengiktiraf ISA dan ada juga diberikan link ke bahagian halal Malaysia.



adakah shaklee halal
Kredit Picture : permatacintaku.blogspot.com
Salah seorang pegawai farmasi dari Unit Pencegahan dan Kesedaran Pengguna, Cawangan Penguatkuasa Farmasi Negeri Perak (CPF Perak) memberitahu kepada salah seorang SID saya iaitu Ustaz Shazan:
"Satu cadangan sekiranya ustaz post mungkin ustaz boleh nyatakan no MAL pada botol tersebut sebagai education kepada jemaah@fren ustaz untuk membeli hanya ubat yang berdaftar dengan KKM. Ini kerana Shaklee adalah produk yang berdaftar dengan KKM. Lihat hologram pada botol dalam gambar (logo berkilat). 
Ubat yang berdaftar itu, kilangnya ada sijil GMP, telah diuji tiada logam berat, tiada cemar mikrorganisma, setiap claim dlm produk leaflet diakui kebenarannya dalam ilmu farmasi, kandungan bahan aktifnya adalah menurut piawai antarabangsa dan % kandungan bahan aktif juga sama (tiada penipuan). InsyaAllah selamat dan berkesan, pada mereka yang inginkan alfafa misalnya, carilah produk yang telah berdaftar dengan KKM seperti jenama Shaklee ini..
Cam bagi ceramah pulak. takpe memang dah tugas saya, kerana skrg ni byk sangat produk dipasaran yang dicemari racun berbahaya.. harap semua frens ustaz dapat manfaat dari apa yang saya kongsikan ini..."

Sudah terang lagi bersuluh bukan. Maka jangan ragu lagi dengan status halal shaklee kerana shaklee sangat menjaga reputasi dan ianya bukan produk yang baru wujud 2,3 tahun..ianya telah lebih 50 tahun di pasaran. Moga selepas ini lebih ramai pengguna Shaklee semakin yakin dengan Shaklee kerana sangat menjaga sensitiviti orang Islam.
Kredit : PermatacintakuSilverHealth4u dan Ustaz Shazan

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini dengan HARGA HEBAT & MENJIMATKAN?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda :  Nurhadira Bt Shokri
Pengedar Sah Shaklee COD :Balik Pulau , Teluk Kumbar & Bayan Lepas Penang
Shaklee ID [ No : 1105799]
Contact No : 012 9810656
Email :  nurhadirashokri@gmail.com
FB: http://www.facebook.com/deyrazbeautysvita
Sila PM Admin di sini : http://facebook.com/messages/deyrazbeautysvita

✓✓✓ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 1105799 untuk dapatkan supplement anda ✓✓✓ ---------------------------------------------------------------------------------------------------- PRODUK- PRODUK SHAKLEE TIDAK BERTUJUAN MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT. SEBARANG TESTIMONI YANG DIPAPARKAN ADALAH PENGALAMAN PERIBADI INDIVIDU DAN KESAN KE ATAS SETIAP INDIVIDU MUNGKIN BERBEZA.

Tiada ulasan: